Štátna filharmónia Košice (ŠfK) si Veľkonočným abonentným koncertom 17. marca pripomína obete holokaustu.Pri tejto príležitosti dramaturgia filharmónie uvedie dojemné Stabat Mater Karla Szymanowského. „Stabat Mater je pre mňa jeden z najsilnejších duchovných textov. Jeho hudobné spracovanie sa v rukách mnohých skladateľov v priebehu dejín pokúsilo stvárniť tak obrovské utrpenie matky, ktorej pred očami umiera syn umučený krutým a neľudským spôsobom..." hovorí dirigent Maroš Potokár. „Je to bolesť, ktorú asi nikdy nikto nedokáže opísať." dodáva.
Skladateľ inšpirovaný pobytom v Zakopanom (Poľsko) do diela vnáša folklórne prvky, z ktorých vyabstrahoval dokonalý zmysel pre čistotu a nevinnosť. „V kompozícii K. Szymanowského, na rozdiel
od najznámejších spracovaní Dvořáka, Poulenca, Rossiniho, Verdiho a iných, môžeme rozoznať snahu prežiť obsah tohto textu mimo duchovného vnímania ako čisté ľudské utrpenie a bolesť." hovorí
Maroš Potokár. Dramatická hudba sa však stále ťahá vyššie aj keď sa zdá, že už dosiahla vrchol. A k tomu ani nepotrebuje dynamické gradácie. Szymanowski tu postavil slovanský chrám, kolos z hmly.
„Hudba, rovnako ako text, je veľmi osobná, intímna, sugestívna, nebojí sa byť aj desivá a nepríjemná, pretože to čo vyjadruje nie je krásne ani príjemné, ale vyjadruje tiež obrovskú ľudskosť
a silu lásky, pravdivú neprikrášlenú tvár utrpenia a smrti. Preto je toto dielo pre mňa veľmi výnimočné a vážim si, že sa ho môžem pokúsiť s pokorou precítiť, pochopiť a interpretovať."
dodáva.
Sugestívne spracovanie mariánskej sekvencie v podaní sólistov Lucie Knotekovej, Ester Pavlů, Mariána Lukáča a Košického speváckeho zboru učiteľov dokonale pripomenie v košickom Dome umenia aj
atmosféru Veľkej noci.
Veľkonočný koncert A cyklu pod taktovkou Maroša Potokára ponúka tiež jednu z Mozartových najznámejších symfónii, g mol KV 550 označovanej tiež „veľká". Symfónia má úplne iný ráz ako väčšina
Mozartových diel, vytrvalá pochmúrna nálada je naozaj zriedkavým javom v jeho inak veľmi nadľahčenej hudbe. Práve táto dramatická atmosféra imponovala aj neskorším generáciám skladateľov, vďaka
čomu dnes vnímame Mozartovu búrlivú štyridsiatu symfóniu ako vskutku romantické dielo. Z neskorších romantických tradícii vyrástli veľké symfónie Gustava Mahlera, ktoré tvoria jadro jeho tvorby.
Adagietto z jeho piatej symfónie sa často uvádza ako samostatná skladba. Je preniknuté hlbokým citom a plné lyrickej expresie.
Dôstojný a pietny charakter Veľkonočného koncertu nám v týchto dňoch pripomína aj spomienku obetiam holokaustu.
Koncert sa koná s podporou Poľského inštitútu.
Mariana Lechmanová