Aktuálna sezóna Štátnej filharmónie Košice (ŠfK) sa nesie v znamení osláv 50. výročia existencie tejto inštitúcie, ktorá začala svoju činnosť 16. apríla 1969. Jubileum nie je len príležitosťou bilancovať úspešné predchádzajúce roky, ale aj priestorom na zhodnotenie súčasnosti, šancou priblížiť rôzne aktivity filharmónie, či poodhaliť jej vízie. O tom nám v rozhovore porozprával riaditeľ Šfk Július Klein.
Jubilejná sezóna je v plnom prúde. Napĺňa zatiaľ vaše očakávania?
Keď sme chystali jubilejnú sezónu, bolo nám jasné, že musíme pripraviť niečo výnimočné. Program, ktorý bude na jednej strane mapovať to, čo všetko ŠfK za 50 rokov dokázala, na strane druhej naznačí to, kam smeruje. Chceli sme vybrať diela, v ktorých by sa takpovediac „blysol“ náš orchester, ktoré by poskytli možnosť pozvať výnimočných hostí. Zhrnul by som to tak, že sme sa pokúsili jubilejnú sezónu pripraviť ako festivalovú. Trúfam si povedať, že sa nám to podarilo.
Aké máte zatiaľ ohlasy od poslucháčov?
Ešte stále rezonuje októbrový otvárací koncert sezóny. Nie len preto, že zaznela Beethovenova Missa Solemnis, ktorá sa na naše koncertné pódium vrátila po viac ako dvadsiatich rokoch, ale výborné ohlasy sme mali aj na predkoncertné slávnostné stretnutie. Spomedzi hostí, ktorých sme pozvali – aj bývalých hráčov a ďalších spolupracovníkov – prišli takmer všetci. Svojou prítomnosťou nás poctili napríklad prezident Rudolf Schuster, ministerka kultúry Ľubica Laššáková, rektori, riaditelia inštitúcií a iní. Aj to svedčí o tom, ako je ŠfK dobre vnímaná. Čo sa týka ďalších koncertov, do dramaturgických koncepcií jednotlivých večerov sme zaradili diela, ktoré v podaní orchestra ŠfK zazneli veľmi dávno, alebo vôbec – 4. symfónia G. Mahlera, diela od B. Martinů, A. Brucknera, 5. symfónia D. Šostakoviča, či Stabat Mater F. Poulenca. Minulý rok sme mali zopár výjazdových koncertov – dvakrát Maďarsko, Olomouc, Bratislavské hudobné slávnosti, v novembri sme absolvovali turné siedmich koncertov po nemeckých mestách a v závere roka sme mali koncert v Prahe na Pražskom hrade. Na všetky sme dostali dobré hodnotenia nielen od poslucháčov, ale aj v printových médiách.
Je zrejmé, že ŠfK ako inštitúcia síce oslavuje 50 rokov, no nezanedbávate ani súčasné trendy. Akým spôsobom napríklad pracujete so sociálnymi sieťami?
Veľmi citlivo. Uvedomujeme si, že sociálne siete sú silným médiom, ktoré má svoje pozitíva aj negatíva. Nechceme ľudí „spamovať“ a „otravovať“, ale v primeranej miere ich informovať o našich koncertoch, umelcoch a takom bežnom živote filharmónie. Samozrejme, snažíme sa to robiť tak, aby sme nevytvárali priestor na provokácie, či zbytočné polemiky, ktoré sú často syndrómom sociálnych sietí, kde sa množstvo ľudí cíti odvážnejšie ako v bežnom živote. V tomto smere nechceme provokovať či podsúvať podnety na takéto ´diskusie´. Naopak – to je to posledné, čo by sme chceli. Preto máme na zreteli, že nie sme inštitúcia, ktorá by mala na sociálnych sieťach nejako provokovať… Chceme si zachovať neutrálnosť a prinášať ľuďom zaujímavosti z nášho filharmonického ´života´.
ŠfK skutočne nezanedbáva takzvané nové komunikačné kanály. Pred začiatkom sezóny ste prišli s novým logom, s novou webovou stránkou. Prečo?
Tak ako sa mení doba, menia sa aj trendy a hlavne postupne sa mení aj publikum, na ktoré musíme reagovať – či chceme alebo nie. Ja sa počas svojho pôsobenia vždy snažím byť inovatívny a prinášať do filharmónie niečo nové. Dnes však všetci okolo seba vnímame, že životné tempo posledných rokov sa neuveriteľne zrýchlilo a to, čo bolo moderné a fungovalo na ľudí pred desiatimi alebo dokonca len piatimi rokmi, už je dnes takpovediac ´out´. Pre každú generáciu sú tu úplne iné komunikačné kanály, ktorými ich dokážme osloviť. Využívame to, čo je pre tú ktorú generáciu najúčinnejšie.
Na omladenie respektíve ´redizajn´ inštitúcie sme sa samozrejme pripravovali už dlhšie, dá sa povedať že sme si to ´šetrili´ práve na jubileum, ktoré sa nám zdalo vhodné na to, aby sme doň vstúpili s nejakou výraznou zmenou – kedy ak nie teraz? Samozrejme, táto dlhodobá príprava súvisela aj s financiami, ktoré sme si tiež museli vopred starostlivo vyčleniť. Na jubileum prispelo aj Ministerstvo kultúry SR. Chvalabohu sa to podarilo a dnes sa môžeme pýšiť novou, modernejšou tvárou našej filharmónie.
Prvotná myšlienka bola vytvoriť len novú, modernú webstránku. Veľmi rýchlo sme si však uvedomili, že s novou grafikou úzko súvisí aj logo a to staré sme mali v podstate od vzniku ŠfK. Takže prirodzene už nepôsobilo moderne a ´neladilo´ s novou grafikou. Uvedomili sme si, že potrebujeme niečo úplne nové, čo by reflektovalo jubileum.
Od toho sa následne odvíjali ďalšie zmeny vo všetkých našich propagačných výstupoch – bulletiny, plagáty, tlačoviny a podobne. Proces definitívneho výberu grafika, ktorý mal za úlohu akceptovať naše usmernenia, trval viac ako rok.
....
Celý rozhovor si môžete prečítať na Opera Slovakia TU.
Pre Opera Slovakia pripravila: Dáša Juhanová.