Marián LEJAVA: Označenia „stará“ a „nová“ hudba neuznávam

Dirigent Marián Lejava povedie orchester Štátnej filharmónie Košice 7. novembra v Kunsthalle počas koncertu, ktorý bude križovatkou dvoch festivalov súčasnej hudby – Ars Nova a Melos-Étos. Priaznivci súčasného umenia sa tešia už teraz, skeptikov by mal jednoznačne navnadiť rozhovor s dirigentom večera. Slová „starý“, „nový“ a „súčasný“ si vyskloňujeme podľa vzoru Lejava.

>>> ARS NOVA x MELOS-ÉTOS <<<

V Kunstahalle nás čaká jedna svetová a dve slovenské premiéry, ďalšie súčasné diela či revidovaná verzia Stravinského Symfónií pre dychové nástroje. Čo vám beží hlavou pri mojej tak trochu dramaturgickej skratke?

Program je koncipovaný tak, že jednotlivé diela navzájom komunikujú napriek tak vzdialeným dobám svojho vzniku – najstaršie a najnovšie delí viac ako 100 rokov! Napokon tie „nové“ nemusia pôsobiť až tak novo. Scelsiho I Presagi majú už 66 rokov a Stravinského Symfónie pred štyrmi rokmi prekročili dokonca storočnicu. Tu sa stierajú hranice medzi novou a starou hudbou. Tieto označenia považujem za nešťastné a neuznávam ich.

Rozumiem, no ešte ich opäť použijem. Môžeme sa povenovať spomenutej prechodovej zóne medzi starou a novou hudbou?

Aj hudba Bacha, Beethovena, či Brahmsa má právo znieť súčasne a, naopak, najnovšie diela môžu znieť s pochopením a uznaním odstupu času. Záleží na interpretoch a ich interpretácii. Stravinského Symfónie patria medzi vrcholné diela hudby vôbec a porovnávajúc obe verzie z rokov 1920 a 1947 človek žasne nad dôslednosťou, s akou autor kreuje svoje dielo. Pripomína mi to krajčíra, ktorý vám šije oblek na mieru a dodá vám dokonalý odev, v ktorom – ako sa zvykne hovoriť – môžete aj spávať. Hudba Giacinta Scelsiho udivuje dodnes a patrí medzi najzásadnejších vizionárov s výsostne originálnym dielom. Hudba oboch ženských skladateliek je zase zo sveta diametrálne odlišného vnímania hudby opúšťajúcej tradíciu európskych „dramatických oblúkov“ a ponúka priestor na hlbokú kontempláciu až meditáciu. 

Kompletný symfonický orchester počas tohto večera nezaznie ani raz. Čo môže návštevník očakávať?

Naším zámerom bolo ukázať orchester z inej strany. Väčšinou hrajúci v plnom zložení všetkých zúčastnených nástrojových skupín predsa obsahuje dve najsignifikantnejšie skupiny – dychové a sláčikové nástroje. Sláčikové ansámble poslucháči môžu poznať zo samostatných koncertov a literatúra pre takéto teleso je obrovská. To isté platí ale aj o skupine dychových nástrojov a je len škoda, že to obrovské množstvo diel posledných 300 rokov, ktoré vzniklo pre dychové nástroje, sa uvádza len zriedka. Obe skupiny sa potom na krátky čas symbolicky spoja v nesmrteľnej Nezodpovedanej otázke Charlesa Ivesa, aby opäť defilovali vlastnými kompozíciami. A tak, ako je charakteristické pre partitúru symfonického orchestra a jej hierarchiu, skladby pre dychové nástroje program rámcujú, zatiaľ čo sláčiky ju vyplnia svojou nezameniteľnou farbou zvuku.

Ľudia majú na súčasnú hudbu niekedy až skeptický pohľad. Mal by sa návštevník filharmónie z nejakého dôvodu báť diel na Ars Nova?

Bojí sa návštevník filharmónie azda Beethovena, Čajkovského, alebo nebodaj Dvořáka? Bálo sa publikum v ich čase, ktoré chodilo na premiéry ich diel s očakávaním a často so sklamaním odchádzalo? Nejeden velikán zažil fiasko a neúspech, no my máme pocit, že to azda ani nemôže byť tak. Pravdou zostáva, že každý autor, aj ten najväčší, komponoval „súčasnú“ hudbu. Až čas preveril jej kvality a prax vyselektovala tie najúspešnejšie diela. Aj Beethoven má iba deväť symfónií a nehrávajú sa všetky často. Stravinskij i Scelsi patria dnes už medzi klasikov, či chceme alebo nie. My zahráme Stravinského Symfónie 104 rokov po ich vzniku. Nechce sa mi veriť, že v čase ich vzniku by publikum malo problém napríklad s Beethovenovou Siedmou symfóniou alebo Rossiniho Barbierom.

Silná argumentácia... Máte na záver odkaz pre potenciálnych návštevníkov?

Prajem váženým poslucháčom, aby počúvali s otvorenou mysľou a dušou. Aj beethovenovské hrmotné orchestrálne tutti spôsobovali hrôzu a zdesenie prvých poslucháčov. Ale zanechali dôležitú správu o dobe, v ktorej ich autor žil a v ktorej zápasil o každú svoju notu. Predovšetkým prostredníctvom svojej hudby komunikoval s ľuďmi svojej doby, ale aj s ľuďmi nášho veku. Musíme byť iba otvorení a neodmietať a priori tieto odkazy minulosti i prítomnosti.

>>> ARS NOVA x MELOS-ÉTOS <<<


Kontakt pre médiá:
Jana Tomalová, PR manažérka ŠFK
+ 421 918 802 101,
jana.tomalova@sfk.sk

Pozvánka na verejný odpočet ŠFK

Milí návštevníci, partneri a priaznivci ŠFK, pozývame vás na verejný odpočet činnosti a hospodárenia Štátnej filharmónie Košice za rok 2024. Čakáme vás v stredu 14. mája 2025 o 14:00 hod. v Dome umenia, Moyzesova 66, Košice (vchod cez vrátnicu z Tajovského ulice).

Čitať viac »

Absolútna hudobná špička cestuje na KHJ

Festival Košická hudobná jar (KHJ) bude od 22. mája do 12. júna hostiť rovnaké mená a projekty ako Carnegie Hall, Philharmonie de Paris, viedenský Konzerthaus, Pražská jar či Salzburger Festspiele. Špičkové hudobné zážitky si môžu návštevníci zabezpečiť už teraz. Štátna filharmónia Košice (ŠFK) spustila 9. apríla predaj zvýhodnených abonentiek na symfonické koncerty KHJ a vstupenky na ďalšie festivalové podujatia.

Čitať viac »

Šostakovič a Weinberg: Ani sovietska cenzúra neumlčala ich múzy

Šostakovičov Koncert pre husle a orchester č. 1 a mol i Weinbergova Symfónia č. 3 h mol vznikali v tieni útlaku sovietskeho režimu. Diela spája emócia krásy, smútku, odolnosti a pomyselne aj priateľské puto skladateľov, ktorí vzájomne obdivovali tvorbu toho druhého. Koncert ŠOSTAKOVIČ A WEINBERG: HUDBA V TIENI DOBY sa začne vo štvrtok 10. apríla o 19:00 v Dome umenia. Na doskách Štátnej filharmónie Košice (ŠFK) debutujú dirigent Felix Mildenberger i huslista Dmytro Udovychenko.

Čitať viac »

Svetový Roman Patkoló po troch rokoch opäť v Dome umenia

Virtuóz Roman Patkoló zahrá tento štvrtok so Štátnou filharmóniou Košice (ŠFK) Divertimento concertante pre kontrabas a orchester od Nina Rotu, autora ikonickej hudobnej témy z Krstného otca. Na koncerte pod taktovkou Roberta Kružíka zaznie aj Nielsnova predohra k opere Maškaráda a Respighiho symfonické básne Rímske fontány a Rímske pínie. Koncert ROMAN PATKOLÓ: KONTRABASOVÝ MÁG sa v Dome umenia začne vo štvrtok 3. apríla 2025 o 19:00.

Čitať viac »

Menu

Vyhľadávanie

Vstupenková pokladŇa

Kontakt:
Dom umenia - Moyzesova 66, Košice
+421 905 073 123
(počas pokladničných hodín)
vstupenky(@)sfk.sk
Otváracie hodiny
PO-ŠT:  10:00 - 12:00 a 14:00 - 17:00
PI, SO, NE:  Zatvorené

Večerná pokladňa ŠFK je otvorená hodinu pred koncertom a predáva vstupenky iba na aktuálny večerný koncert.

Dom umenia

Adresa:
Moyzesova 66
040 01 Košice
e-mail: sfk(@)sfk.sk
Spojenie MHD:
Električky: 1, 2, 4, 5, 6, 7
Autobusy: 12, 15, 16, 71, 72
Google maps 


Štátna filharmónia Košice je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.

Privátna zóna:

Prihlásenie EXT                  Prihlásenie COL

Prihlásenie NAS                 Prihlásenie VMM

Newsletter:

Zadaním emailovej adresy vyjadrujem svoj súhlas so spracovaním osobných údajov za účelom zasielania noviniek emailom. Viac info.


Copyright Štátna filharmónia Košice © 2018. All Rights Reserved. Design by lenkine. Runs on Audience Toolkit.

Tento web používa cookies.  Viac informácií.

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...