Do 56. koncertnej sezóny vkročila Štátna filharmónia Košice (ŠFK) s modernizovaným verejným imidžom. V rámci balíka vizuálnej identity ste sa už od septembra začali stretávať s novým a sviežim logom ŠFK. Spoločnosť mu robia moderné grafické dizajny sociálnych sietí či propagačné tlačoviny. Všetko aj v aktualizovanej filharmonickej trikolóre: terakotová – béžová – tmavomodrá. Pod novú tvár ŠFK sa podpísali dizajnérky Annamária DIGOŇOVÁ a Mária BUJŇÁKOVÁ.
>>> VIAC INFO O VIZUÁLNEJ IDENTITE <<<
Annamária, Ty si ako naša „dvorná“ grafička prijala ponuku vytvoriť novú vizuálnu identitu ŠFK. Čo bolo spojené s Tvojím „áno“?
Annamária: Určite to bola výzva aj zodpovednosť. Vedela som, že vizuálna identita musí byť funkčná a že budeme viac na očiach, lebo ide o štátnu inštitúciu. Keďže som si mohla niekoho prizvať na spoluprácu, Mária bola moja prvá voľba. Je šikovná dizajnérka a vedela som, že nám funguje spoločný pohľad na dizajn.
Mária, primárne sa venuješ interiérovému, produktovému a grafickému dizajnu. Bola práca pre filku pre Teba to pravé?
Mária: Išlo o moju prvú prácu podobného charakteru a rozsahu, aj keď som už tvorila logo pre Múzeum Spiša alebo pre Art & Tech Days festival, čo bolo skôr technickejšieho charakteru. Ale keďže som sledovala vašu činnosť aj Aninu grafickú prácu, dlho som si na filharmóniu zvykať nemusela.
Ako sa rodila filharmonická vizuálna identita?
Annamária: Začiatočný proces bol celkom náročný, pretože sme sa chceli odlíšiť, byť inovatívni a spoznateľní napriek tomu, že filharmónií je na svete veľa. Keď sme si určili stratégiu, už to šlo ľahko. Snažili sme sa hlavne o elegantný, decentný, čitateľný a funkčný dizajn. No a dbali sme aj na to, aby sme funkčne zapracovali názov inštitúcie.
Mária: Dostali sme zadanie z filharmónie – a v tom sme sa zhodli – že logo má byť nadčasové a symbol v ňom lineárny. Pri vizuálnej identite sme celý čas pracovali s elegantnou líniou, ktorá sa dá pekne variovať. Rozhodli sme sa, že použijeme sans-serifové, teda bezpätkové písmo, čo by malo zabezpečiť nadčasovosť.
Čo sa premieta do nového loga ŠFK?
Annamária: Snažili sme sa prepojiť viacero atribútov, ktoré odzrkadľujú pôsobenie filharmónie a spolu vytvárajú jeden obrazec. Môžeme v ňom vidieť pomyselné pódium s dirigentom a zároveň vibráciu, zvukovú vlnu. Tá vychádza z lineárneho zobrazenia vtáčika, ktorý je nositeľom melódie. Línia tvorí skvelý základ pre ďalšiu prácu s vizuálnou identitou.
Navyše, základné logo sa zároveň rozvíja do festivalových verzií, skvelá myšlienka!
Annamária: Už od začiatku sme mali na zreteli, že z hlavného loga budú vychádzať logá festivalov, ktoré filharmónia zastrešuje. Plynulý prechod línie znázorňuje pri logu Medzinárodného organového festivalu Ivana Sokola píšťaly organa. Pri Košickej hudobnej jari je línia konštruovaná do tvaru lístkov ako symbol jari, ide vlastne o zduplikovaný tvar vtáčika.
Mária: Aj k festivalu Ars Nova vznikol symbol inovatívnym zaobchádzaním s líniou, pretože tento festival súčasnej hudby znamená vznik niečoho nového. Zapracovali sme tiež typografiu, máme v logu iniciály „áčko“ a „n-ko“, opäť jedným ťahom.
Logo ŠFK má aj textovú časť, môžete o nej povedať pár slov?
Mária: Font sme vyberali so zámerom, aby sme podporili slovenskú tvorbu. Veľmi sme sa potešili, že filharmónia súhlasila a išla do kúpy fontu November od Petra Biľaka. Pekne zapasoval svojou hrúbkou aj funkčnosťou ku grafickému symbolu, ktorý sme vytvorili. Potom sme vyberali sekundárny font, Argestu, ten je serifový, to znamená, že s pätkami. Fonty nevnímame ako písmo, skôr ako grafický prvok, ktorý dizajn dotvára. Rozhodli sme sa, že budeme spájať November s Argestou, aby sme vytvorili kontrast a eleganciu.
Ako ste namiešali našu trojicu korporátnych farieb?
Annamária: Základnou je terakotová a našou prvou inšpiráciou bola farebnosť budovy. Ale chceli sme sa aj odlíšiť, zvyčajne sú korporátne farby filharmónií v tmavomodrej, fialovej, striebornej či zlatej. Hľadali sme niečo iné. Akosi prirodzene sa to tiahlo k zemitejšej škále farieb, ale zároveň terakotovej nechýba sviežosť.
Mária: Určili sme si aj farbu pozadia – béžovú, doplnkovú máme tmavomodrú. Všetky farby musia spolu komunikovať, na každom pozadí musia byť dostatočne viditeľné. Hľadali sme rôzne odtiene, ktoré spolu fungujú v printovej a digitálnej podobe.
Vo vizuálnej komunikácii už vidíme aj nové grafické prvky. Ako vznikli?
Mária: Keďže logo ŠFK je jednoduché a konštrukčné, pôda pre jeho využitie je veľmi úrodná. Dalo nám voľnú ruku s prácou v akejkoľvek podobe. V digitálnej grafike sa bude vzor naťahovať a škálovať podľa potreby. Navrhli sme štyri vzory z línie hlavného loga, ktorú sme duplikovali a otáčali. Vznikli pekné paterny na tlačoviny a iné reklamné predmety.
Ako dlho potrvá, kým terakota a nové logo človeku na prvú povedia: ŠFK!
Annamária: Veríme, že do pár mesiacov bude verejnosť vnímať farbu a logo, jeho líniu a rôzne prvky, ale tak isto funguje font. Možno niektorí ani nevidia rozdiely medzi písmami, no aj November sa dostane do povedomia.
Ak by mala filka neobmedzený rozpočet, čo by ste nám ešte navrhli? Povedzme plyšové terakotové logo...? ☺
Mária: ☺ Skôr techniky razby, napríklad aplikácia slepotlače, teda reliéfnej metódy tlače, čo je finančne náročnejšie. Pre nás je dôležitý aj výber materiálu, to znamená kvalitné grafické papiere vo farbách identity. Tie by tlačovinám dodali hodnotu, prirodzený charakter a zmyslový zážitok.
Annamária: Forma loga je vďačná pre vytvorenie „merchu“, teda prezentačných produktov. Pohrali by sme sa s rôznymi „vtípkami“ napríklad na tričkách. A veľmi dobre by sa dala využiť rozpohybovateľnosť loga v rôznych animáciách.
>>> VIAC INFO O VIZUÁLNEJ IDENTITE <<<
Zhovárala sa Jana Tomalová, PR manažérka ŠFK
+ 421 918 802 101, jana.tomalova@sfk.sk